5.5 Ameland

​Komend uit het oosten kunnen vaartuigen met een geringe diepgang vanuit de Zoutkamperlaag (Z) via de Paesensrede (PR) naar het Wierumerwad (WW). Over dit wantij kunt u via het Friesche wad (FW) of het voormalig Smeriggat (SG) naar de Holwerderbalg (HB), om vervolgens via het Pinkegat en Zuiderspruit (ZS) naar Ameland te gaan.

  • De geul tussen Engelsmanplaat en het Rif is door verzanding onbevaarbaar en niet betond.

Komend vanuit het westen (Terschelling) komt u weinig beroepsvaart tegen. 

  • Houd in de buurt van het Oosterom en de Meep rekening houden met mosselpercelen. 
  • De geul is goed betond, maar pas op: een staak van de mosselaars kan op een ton van de route lijken, of andersom. Verdwaal dus niet. 
  • Vermijd het zeegat, neem rond hoogwater de Blauwe Balg (BB).

Diepstekende jachten moeten ‘buitenom’ van Terschelling, Vlieland of Lauwersoog naar Ameland varen. De jachthaven van Ameland is echter niet heel diep en rond laagwater voor deze jachten niet bereikbaar. De bodem van de haven is zacht, dus droogvallen kan. 

  • Let op: bij het binnenlopen van de haven van Nes, net na het havenhoofd, ligt aan bakboordzijde een plaat. Deze staat niet aangegeven. Houd hier absoluut het midden van het vaarwater aan.
  • Houd vanaf het Veerbootgat rekening met de veerdienst. Wacht tot de veerboot is afgemeerd; u vaart er namelijk dicht langs.

Zie ook: Wateralmanak 2, Ameland, Waddenzee.


 


Knooppunten

Een vaarwegknooppunt is een drukke locatie op de vaarweg waar sprake kan zijn van een verkeersonveilige situatie. Aan de hand van de aangegeven routes op de kaarten kun je zien hoe je deze knooppunten op een veilige en vlotte manier kunt passeren. De kaarten zijn een aanvulling op de officiële waterkaarten. Ze zijn dus niet bedoeld om op te navigeren.

Lees meer op de pagina Knooppunten.

© 2016 Varen doe je Samen!  |  Disclaimer