6.6 Scheveningen

De aanlooproute van Scheveningen loopt van de verkenningston Sch op ongeveer 2 mijl van de haven in een koers van 156 graden tot de havenhoofden. Tussen de havenhoofden moet de koers verlegd naar 131 graden.

De aanloop van Scheveningen kan gevaarlijk zijn bij krachtige tot stormachtige wind uit het noordwesten. Er ontstaan grondzeeën. De opstuwing van het water tegen de havendammen is tot enkele honderden meter zeewaarts van de havenhoofden merkbaar en de stroomsterkte is daar groter dan verder in zee. Rond het tijdstip van hoogwater is de noordgaande stroom het sterkst. De gunstigste tijd voor het binnenlopen is bij kentering van de stroom.

  • Let voor de kust goed op de kardinale boeien en op de speciale ankergebieden.
  • Wie een marifoon aan boord heeft moet toestemming vragen om binnen te lopen: Verkeerscentrale Scheveningen, marifoonkanaal 21.
  • Uitluisteren is verplicht.

De havenmeester van Jachtclub Scheveningen is bereikbaar op marifoonkanaal 31, of op telefoon 06-5329 3137. Reserveren is niet mogelijk. Passanten wordt verzocht om bij binnenkomst af te meren in de passantenkom met de boeg naar het noorden.

In de voorhaven staat een seinmast van diverse lichtcombinaties:

- een rood licht boven een wit licht: verboden invaart
- een rood licht onder een wit licht: verboden uitvaart
Dit laatste sein wordt ook getoond op het havenkantoor in de richting van de doorvaart van de 2e naar de 1ste Haven.
In de doorvaart van de 2e naar de 1ste Haven staat aan stuurboordzijde op de kade een rood licht. Dit geeft aan dat recreatievaart niet mag uitvaren, omdat elders in de haven grote vaartuigen manoeuvreren.

Zie ook: Kaart 1801, Wateralmanak 2, Scheveningen.


 

6.6 Scheveningen

Knooppunt 6.6 Scheveningen


Knooppunten

Een vaarwegknooppunt is een drukke locatie op de vaarweg waar sprake kan zijn van een verkeersonveilige situatie. Aan de hand van de aangegeven routes op de kaarten kun je zien hoe je deze knooppunten op een veilige en vlotte manier kunt passeren. De kaarten zijn een aanvulling op de officiële waterkaarten. Ze zijn dus niet bedoeld om op te navigeren.

Lees meer op de pagina Knooppunten.

© 2016 Varen doe je Samen!  |  Disclaimer