Derde kolk Prinses Beatrixsluis op 6 februari 2019 officieel geopend

Na een bouwperiode van 2,5 jaar is op 6 februari 2019 de derde kolk van de Prinses Beatrixsluis officieel geopend door Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix. Met het luiden van een scheepsbel gaf zij het startsein voor de eerste officiële schutting van schepen door de nieuwe kolk. De opening werd verricht in bijzijn van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

Trots

Minister van Nieuwenhuizen: “Bouwers, bewoners, schippers en bestuurders mogen trots zijn op wat zij hier samen hebben bereikt. De historische Beatrixsluis is door deze uitbreiding klaar voor een toekomst met een toenemend transport over water. De 3e kolk zorgt dat binnenvaartschepen de sluis vlot en veilig kunnen passeren.”


Prinses Beatrix bij de opening van de derde kolk

Sneller en veiliger

De derde kolk was nodig omdat er steeds meer en steeds grotere schepen het Lekkanaal passeren. Met de derde kolk wordt een snellere afwikkeling van het goederenvervoer mogelijk. De verbreding van het kanaal moet voor meer veiligheid zorgen en levert tegelijk extra ligplaatsen op.

Vlootschouw

Om de derde kolk officieel te openen, luidde Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix bij het buitenhoofd van de nieuwe kolk een scheepsbel waarna een grote strik loskwam, de roldeur opzij schoof en de scheepslichten op groen gingen. Toen volgde een feestelijke parade van schepen die samen als eerste door de geopende kolk werden geschut. De vlootschouw was meteen ook een reis door de tijd en een prachtige illustratie van de schaalvergroting in de binnenvaart. 

Als eerste voer de RWS 59 ir. Josephus Jitta naar binnen, vernoemd naar de architect van de monumentale dubbele schutsluis. Toen volgde de Terra Nova, een historisch schip uit de jaren 30 ten tijde van de oorspronkelijke aanleg van de Prinses Beatrixsluis. Als derde voer Time is Money, een parlevinker die schippersvrouwen van hun boodschappen voorzag, de 3e kolk in. Het vierde schip was de Antonie, een modern schip van 110 m uit Vreeswijk. De Vlissingen van 135 m lengte, sloot de rij en geeft de huidige maat van schepen aan.

Indrukwekkende cijfers

Met de officiële opening komt een einde aan een periode van 2,5 jaar bouw. De twee sluishoofden zijn ieder 30x60 m. Elk sluishoofd bevat twee sluisdeuren die ieder 490.000 kilo wegen en 28 m breed, 14 m hoog en 6,25 m dik zijn. In de derde kolk is 44.875 m3 beton en 17.900 ton wapening verwerkt. Om ruimte voor de nieuwe kolk en manoeuvreerruimte voor schepen te maken, is het Lekkanaal verbreed. Ten noorden van de sluis is het kanaal tussen de 40 en 90 m breder geworden en zijn 11 extra ligplaatsen gecreëerd. Ten zuiden van de sluis is het kanaal met maximaal 105 m verbreed. Voor de volledige verbreding is 2 miljoen m3 materiaal ontgraven.

Geleidelijke openstelling en het vervolg

In de komende weken wordt de kolk geleidelijk opengesteld. Op deze wijze kunnen nog enkele puntjes op de i worden gezet. Tot 4 maart 2019 zijn de andere twee sluiskolken ook in bedrijf, zodat er altijd meerdere kolken beschikbaar zijn voor de scheepvaart. Vanaf 4 maart tot de zomer van 2019 worden de bestaande kolken en het oude sluiscomplex gerenoveerd en wordt het Lekkanaal verder verdiept. In die periode kunnen grotere schepen alleen worden toegelaten tot de 3e kolk met ontheffing. In het najaar van 2019 zijn ook alle onderhoudswerkzaamheden die nog worden uitgevoerd aan het complex afgerond en zijn alle drie de kolken weer volledig in gebruik.

(Bron en foto's: Rijkswaterstaat)


 

Knooppunten

Uw browser ondersteunt helaas geen dynamische kaarten.
© 2019 Varen doe je Samen!  |  Disclaimer  |  Privacyverklaring