PERSBERICHT: Aandacht voor veiligheid op het water op Boot Holland

Beste recreatieschipper,

De kruising Hollands Diep / Dordtsche Kil wordt door recreatieschippers, binnenvaartschippers en de bestuurlijke omgeving Moerdijk vaak als onveilig ervaren. Daarom heeft Rijkswaterstaat een aantal maatregelen met hen afgesproken. Eén daarvan is het realiseren van een app voor recreatieschippers.

In een pilotproject gaat Rijkswaterstaat samen met het innovatieve informatietechnologiebedrijf Teqplay en een groep enthousiaste recreatieschippers verkennen hoe zo’n app eruit zou kunnen zien. Daar hebben we u bij nodig!

Graag nodigen wij u uit voor een tweetal workshops. In de eerste workshop brengen we, aan de hand van uw (persoonlijke) ervaringen, in kaart wat risico’s en onveilige situaties zijn op de kruising Hollands Diep / Dordtsche Kil. Deze vertalen we samen in verschillende mogelijkheden voor een app.  In de tweede workshop bekijken we de uitgewerkte oplossingen en scherpen deze verder aan.

Indien we gezamenlijk voldoende potentie zien in de oplossing, zal in een vervolgfase een test-app gerealiseerd worden, die we met een grotere groep recreatieschippers, het testpanel, uit gaan testen. Het project eindigt met een evaluat
ie en advies voor vervolgstappen.

Heeft u affiniteit met het gebruik van nieuwe technologieën op het gebied van recreatievaart en vaart u regelmatig in het gebied Hollands Diep / Dordtsche Kil? Dan zien we graag vóór 16 februari 2016 uw aanmelding tegemoet:

Workshops I en II (maximaal 7 deelnemers):
Data: 1 en 15  maart 2016
Tijdstip: 19:00 uur tot 21:30 uur
Locatie: Van Nellefabriek te Rotterdam

Testpanel voor het beproeven van de test-app (maximaal 50 deelnemers, details worden later bekend gemaakt).

We verzoeken u bij uw aanmelding de volgende vragen te beantwoorden:

1. Waaraan wilt u deelnemen, de workshops en/of het testpanel?
2. Wat is uw voor-, achternaam, leeftijd en telefoonnummer?
3. Hoe vaak vaart u in de nabije omgeving van Moerdijk en welke route volgt u meestal?
4. Heeft u reeds ervaringen met apps die gebruikt worden om de veiligheid op het water te bevorderen? Zo ja, welke?
5. Welke type vaartuig gebruikt u en vanuit welke jachthaven vertrekt u?

Uw aanmelding en/of eventuele vragen kunt u mailen naar karin.de.jong@rws.nl onder vermelding van ‘Pilotproject Moerdijk’. Bij de bevestiging van uw deelname  ontvangt u nadere info (zoals routebeschrijving en parkeermogelijkheden).

Wij zien er naar uit met u samen te werken aan een veiliger vaarweg!

Hartelijke groet,

Karin de Jong (Rijkswaterstaat)

Léon Gommans (Teqplay)