Door bediening van de brug kunnen er scheuren in de staalconstructie ontstaan die de veiligheid van de brug aantasten. Recent onderzoek heeft dat aangetoond. Daarop is besloten om de brug per direct niet meer te bedienen.
Door de brug gesloten te houden voor de scheepvaart kan het wegverkeer, met de al eerder genomen maatregelen, veilig gebruik blijven maken van de brug. De scheepvaart is inmiddels met een Bericht aan de Scheepvaart (BAS) geïnformeerd.
Omvaarroutes scheepvaart
Voor de scheepvaart zijn de omvaarroutes afgestemd met de gemeenten Fryske Marren en Súdwest Fryslân en Provincie Fryslân. De omvaarroutes zijn via scheepvaartberichten bekend gesteld. Recreatievaart en zeilende beroepsvaart hoger dan 7,10 meter tot 11,50 meter kan gebruik maken van de omvaarroute via de Langweerder Wielen en Noarder Alde Wei.
Recreatievaart en zeilende beroepsvaart hoger dan 11,50 meter en met een maximale afmeting van 40 x 6 x 1,9 meter kunnen hun reis via Sneek vervolgen als alternatieve route. Om de verwachte drukte op te vangen wordt een extra bedienaar ingezet.
Grotere schepen, recreatievaart en zeilende beroepsvaart wordt geadviseerd om via het Van Harinxmakanaal en Kornwerderzand te varen.
Maatregelen
Al enige tijd wordt onderzocht op welke wijze brug Uitwellingerga hersteld kan worden om ervoor te zorgen dat de brug veilig gebruikt kan blijven worden zonder beperkingen totdat de brug over een aantal jaren vervangen wordt. Hiervoor zijn sinds begin 2024 onderzoeken uitgevoerd naar onder andere de staat van het staal en beton van de brug.
Uit deze onderzoeken is gebleken dat de staalconstructie van de brug sneller achteruit gaat dan voorzien. Er zijn de afgelopen periode al verschillende maatregelen genomen om de brug te beschermen. Zo zijn drie langsliggers onder de brug geplaatst om de brug te versterken en rijdt het verkeer sindsdien over het middelste deel van de brug.
Vooroorlogse brug
Brug Uitwellingerga is in 1939 gebouwd volgens de toen geldende richtlijnen en maatstaven. In de loop van de tijd is de belasting op de brug toegenomen, doordat het verkeer is toegenomen en zwaarder is geworden. Ook hebben de tijdelijke stremming en de beperkingen van de naastgelegen Prinses Margriettunnel ervoor gezorgd dat de brug meer verkeer te verwerken heeft gekregen. De brug is hierdoor veel sneller dan voorzien achteruitgegaan.
Meer informatie
Scheepvaart wordt over de hinder geïnformeerd via een BAS-bericht en via de website vaarweginformatie.nl.
Goede, veilige vaart!
© Foto boven: Wikimedia Commons