RWS: Beroeps- en recreatievaart tevreden over renovatie Stuwensemble Nederrijn en Lek

publicatie:
19
-
05
-
2021
De renovatie Stuwensemble Nederrijn en Lek is klaar. De sluizen en stuwen van de complexen in Driel, Amerongen en Hagestein kunnen ook de komende jaren weer veilig en betrouwbaar functioneren, dat zegt Rijkswaterstaat.

De renovatie Stuwensemble Nederrijn en Lek is klaar. De sluizen en stuwen van de complexen in Driel, Amerongen en Hagestein kunnen ook de komende jaren weer veilig en betrouwbaar functioneren, dat zegt Rijkswaterstaat. 

Met vertegenwoordigers van de beroepsvaart en de recreatievaart kijkt Rijkswaterstaat in een artikel op de eigen website terug op de renovatie en wat het voor hun branches heeft opgeleverd.

Stuwcomplexen

De 3 stuwcomplexen in de Nederrijn en Lek zorgen onder meer voor voldoende waterpeil om de scheepvaart vlot en veilig te laten doorvaren op de Nederrijn, de Lek en de IJssel. Belangrijk, want jaarlijks passeren 39.000 schepen de sluizen: 12.000 bij Driel, 17.000 bij Amerongen en 10.000 bij Hagestein.

Renovatie stuwensemble

Bij de renovatie is er voor de scheepvaart het nodige gedaan: het stuwensemble is geschikt gemaakt voor 24/7 centrale bediening vanuit de nieuwe bediencentrale in Amerongen. In de sluizen zijn de sluisdeuren gerenoveerd, de betonconstructies gerepareerd en beweegbare delen en technische installaties vervangen. Daarnaast zijn de (veiligheids-)verlichting en de bebording in de sluiskolken vernieuwd, evenals de bolders en haalkommen, die ook nog uitgebreid zijn. Als laatste is de auto-afzetplaats vergroot.

Techniek en inzichten

De renovatie van de stuwcomplexen had meerdere redenen. Sinds die in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw zijn gebouwd, hebben de techniek en inzichten in het waterbeheer niet stilgestaan. Tegenwoordig zijn er meer grotere schepen en gaat de scheepvaart 24/7 door. Daarnaast waren de inmiddels ruim 60 jaar oude stuwencomplexen simpelweg aan onderhoud toe. Merkte de scheepvaart zelf iets van die veroudering? ‘Wij zelf niet zo’, antwoordt Fiona Oomen van Binnenvaart Logistiek NL. ‘Al waren er soms storingen met de deuren en bij het nivelleren met het water. Maar als branche weet je dat deze stuwcomplexen oud zijn, en er dus een keer onderhoud aankomt.’

Goed gecommuniceerd

Van de renovatie zelf heeft de beroepsvaart wel hinder gehad. ‘Een aantal maanden was de doorgaande vaart op de rivier gestremd (maar via een omweg wel bereikbaar). Waar gewerkt wordt, heb je nou eenmaal stremming. Gelukkig was er een alternatieve route, hoewel de schepen die tussen Amerongen en Driel moesten lossen wel hinder hadden. Maar is er goed over gecommuniceerd door Rijkswaterstaat, dat scheelt!’, zo vertelt Oomen. 

Daar is Onno Walda van het Watersportverbond (en vrijwilliger bij 'Varen doe je Samen!') het mee eens: ‘De communicatie verliep uitermate goed. We hadden verder ook geen klachten over de renovatie. Wij recreanten hebben tenslotte nooit haast!’ Ook voor de recreatievaart gingen de sluizen erop vooruit. Er kan nu dag en nacht en in de weekenden geschut worden. Haalkommen speciaal voor de recreatie waren er al wel in Driel en Amerongen. Omdat er in Hagestein tegenwoordig ook steeds vaker plezierjachten passeren, zijn hier nu ook haalkommen voor de recreatie gemaakt. Walda: ‘Mooi dat schutten ook in de weekenden mogelijk is, daar hebben wij wel voordeel van. De nachten zijn voor ons minder relevant; de recreatie vaart vooral tussen 08.00 en 18.00 uur.’

Auto-afzetplaats

Oomen heeft van haar collega’s nog geen reacties gehoord: ‘Maar als deze voor de veiligheid beter zijn, kunnen wij dat alleen maar toejuichen natuurlijk. De centrale 24/7-bediening vanuit Amerongen is ook een vooruitgang. Een klein nadeel: als er kleine dingen aan de hand zijn, moet er eerst een monteur komen.' In Amerongen is er nog wel een sluismeester, maar die moet op zijn post blijven. ‘Vóór de centralisering moest bij een storing echter ook een monteur ter plaatse komen, omdat de operator zijn post niet mocht verlaten.’ ‘Ik ben overigens erg blij met de nieuwe afzetplaats voor auto’s, dat was in het verleden nooit zo’n handige plek. Al met al is het een goede zaak dat de stuwcomplexen gerenoveerd zijn; dat scheelt de komende jaren stremmingen en storingen door achterstallig onderhoud.’

Goede, veilige vaart! 

(Bron: Rijkswaterstaat)