Waterrecreanten komen vaak in de problemen door vastlopen of weersomslag. Vorig jaar kwamen de vrijwillige redders van de KNRM rond de driehonderd keer in actie vanwege boten die vastliepen.
De veiligheidscampagne Varen doe je Samen! lanceert een nieuw campagnemiddel: de Marifoonkaart. Deze gelamineerde vouwkaart biedt een geheugensteuntje voor goed marifoongebruik aan boord. En dat is nodig!
Bekijk, zoek, filter op basis van je voorkeuren. Of blijf op de hoogte via onze maandelijkse nieuwsbrief!
Varen in het najaar kan prachtig zijn en het is vaak veel rustiger op het water. Je moet met een aantal zaken rekening houden als je in het najaar het water op gaat. We zetten ze hier op een rij.
Iedere maand stellen we op onze social media kanalen een quizvraag. Het juiste antwoord, met toelichting, volgt in dit bericht. Hier volgt de vraag van oktober.
In het water of op de kant, er zijn specifieke zaken waar je rekening mee moet houden om je vaartuig goed de winter door te laten komen. We zetten zes tips op een rijtje.
Het Automatic Identification System (AIS) is een wereldwijd systeem om automatisch schepen te identificeren en te volgen.
Houd stuurboordwal! Het is een van de meest gehoorde vaaradviezen die door vaarwegbeheerders wordt gegeven.
Iedere maand stellen we op onze social media kanalen een quizvraag. Het juiste antwoord, met toelichting, volgt in dit bericht. Hier volgt de vraag van september.
Iedere maand stellen we op onze social media kanalen een quizvraag. Het juiste antwoord, met toelichting, volgt in dit bericht. Hier volgt de vraag van augustus.
Wie op de Nederlandse binnenwateren vaart, zal rekening moeten houden met bruggen en sluizen. Daarom in dit artikel meer over hoe je vlot en veilig de brug en sluis passeert.
Als je op het water vaart neem je deel aan het verkeer. Net als op de weg gelden er voorrangregels, maar wie heeft er eigenlijk voorrang in welke situatie?
Iedere maand stellen we op onze social media kanalen een quizvraag. Het juiste antwoord, met toelichting, volgt in dit bericht. Hier volgt de vraag van juli.
Ga je varen op getijdewateren zoals de Noordzee of Waddenzee? Dan krijg je naast getijden ook te maken met stromingen. Hoe kun je stroomgegevens aflezen? En wat heeft allemaal invloed op de waterstand?
Voor wie gaat varen op zee of getijdewateren zal rekening moeten houden met getijden. Maar wat zijn getijden eigenlijk? En hoe kun je waardevolle gegevens uit een getijtafel of getijdekromme leren lezen?
Het blauwe bord kom je het vaakst tegen op stromende rivieren, maar kun je ook af en toe tegenkomen bij enkele bruggen, bijvoorbeeld in het Prinses Magrietkanaal. Hoe passeer je zo’n groot schip veilig?
Iedere maand stellen we op onze social media kanalen een quizvraag. Het juiste antwoord, met toelichting, volgt in dit bericht. Hier volgt de vraag van mei.
Wist je dat de zogenoemde dode hoek van een binnenvaartschip tot wel 350 meter kan en mag zijn? Houd daar rekening mee als je op groter water vaart.
Vanwege werkzaamheden is de Coenbrug bij Zaandam van 3 november tot 12 december 2025 gestremd zijn voor hoge scheepvaart.
Vanaf 25 november is de Cruquiusbrug voor lange periode gestremd vanwege werkzaamheden.
Van maandag 27 oktober tot en met vrijdag 7 november vinden er werkzaamheden plaats aan de Zandkreeksluis. De sluis is in deze periode volledig gestremd.
Van 27 oktober tot 12 november zijn er geplande werkzaamheden aan de Haringvlietbrug. De brug wordt in deze periode niet bediend.
De komende maanden worden onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan de Wilhelminasluis Andel in West-Brabant. Naar verwachting is de sluis vanaf eind februari 2026 weer toegankelijk voor scheepvaart.
Tot nader bericht is de middenkolk van de Oranjesluizen in Amsterdam tussen 22.00 en 06.00 uur gestremd.
Vanaf maandag 7 juli zal vanwege schade de Jachtensluis Volkeraksluizen beperkt worden bediend.
De Schipholbrug in de A9 blijft helaas dit jaar gesloten voor scheepvaart hoger dan 6,25 meter.
Sinds 1 oktober 2025 heeft de Kustwacht er een nieuwe taak bij: het monitoren van scheepvaartverkeer op zee dat dichtbij windparken en vaarwegen vaart.
Vanaf 30 september 2025 verandert de indeling van de VTS-sectoren in Amsterdam. Op het Afgesloten IJ komt er een sector bij, dat op te roepen is via marifoonkanaal 5.
In 2024 zijn er in totaal 1282 scheepsongevallen geregistreerd in de Nederlandse binnenwateren en de Noordzee. Het aantal (zeer) ernstige scheepsongevallen is iets toegenomen, maar er zijn minder doden en vermisten te betreuren.
De afgelopen tijd zijn er veel stremmingen geweest op de Staande Mast Route. Wat is de stand van zaken in de piek van het vaarseizoen 2025?
Ga je zwemmen in de zee of een meer? Heerlijk. En hartstikke leuk! Maar zwemmen in open water kent ook risico’s.
Iedere maand stellen we op onze social media kanalen een quizvraag. Het juiste antwoord, met toelichting, volgt in dit bericht. Hier volgt de vraag van juni.
Voor de periode tot 2030 is Gijs Schreuder benoemd als voorzitter van Varen doe je Samen!.
Op 24 en 25 juni vindt de NAVO-top plaats in Den Haag. Kijk voor je vertrek goed waar je mag varen, want ook op het water zul je in de omgeving hinder ervaren.
Met de start van het zwem- en strandseizoen kun je sinds dit jaar vijf vernieuwde waarschuwingsvlaggen tegenkomen.
Geen resultaten gevonden.