Schipholbrug: bediening pas weer mogelijk in 2026
De Schipholbrug in de A9 blijft helaas dit jaar gesloten voor scheepvaart hoger dan 6,25 meter.

In april ging een van de tandwielkasten, die nodig zijn voor het openen en sluiten van de brug, kapot tijdens het testen van de nieuwe, verbrede brug. Uit onderzoek is gebleken dat de tandwielkasten niet bestand zijn tegen bepaalde omstandigheden zoals een zware storm of langdurige stroomuitval en moeten daarom opnieuw ontworpen, gemaakt en getest worden. De Schipholbrug kan pas weer open als de nieuwe tandwielkasten geïnstalleerd en getest zijn.
Rijkswaterstaat verwacht dat in 2026 bediening van de Schipholbrug weer mogelijk is. Tot die tijd moeten schepen hoger dan 6,25 meter omvaren.
Staande Mast Routes
De Schipholbrug maakt onderdeel uit van de Oostelijke Staande Mast Route (door Amsterdam). Deze route is door de stremming van de Schipholbrug dus helaas niet beschikbaar voor hoge beroeps- en recreatievaart.
De Westelijke Staande Mast Route (door Haarlem) is vanwege een defect aan de Buitenhuizerbrug in Zijkanaal C op dit moment ook niet beschikbaar. Rijkswaterstaat verwacht dat de Buitenhuizerbrug vanaf medio juli weer bediend kan worden.
Actuele informatie is te vinden op Vaarweginformatie.
Programma Schiphol, Amsterdam, Almere
De Schipholbrug is onderdeel van het project Verbreding en verdiepte aanleg A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO) van Rijkswaterstaat. De A9 wordt verbreed van drie naar vier rijstroken per rijrichting en er komt een wisselbaan. Ter hoogte van Amstelveen wordt de A9 over een lengte van 1,6 kilometer verdiept aangelegd.
Goede, veilige vaart!
Blijf op koers!
Sluit je ook aan bij meer dan 10.000 abonnees en ontvang maandelijks de gratis nieuwsbrief met nautische tips en informatie.