In de praktijk: het blauwe bord op het PM-kanaal
Het blauwe bord kom je het vaakst tegen op stromende rivieren, maar kun je ook af en toe tegenkomen bij enkele bruggen, bijvoorbeeld in het Prinses Magrietkanaal. Hoe passeer je zo’n groot schip veilig?

Volgens artikel 6.04a van het Binnenvaartpolitiereglement mogen grote schepen het blauwe bord op meer plekken dan alleen op grote rivieren gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer een brug of sluis aan bakboordzijde van een groot schip ligt.
Dit is onder meer het geval bij bruggen van Uitwellingerga en Âldskou (Oudeschouw) in het Prinses Magrietkanaal (PM-kanaal). Het kanaal ligt in Friesland en is een belangrijke vaarweg voor zowel beroeps- als recreatievaart.
Wat is het blauwe bord?
Even kort: wat is ook alweer het blauwe bord? Het blauwe bord is een sein waarmee een groot schip aan een tegemoetkomend schip kan aangeven dat het voorbijvaren stuurboord op stuurboord zal gebeuren. Dit is via de ‘verkeerde’ kant, want normaal gesproken vaar je stuurboordzijde en passeer je andere schepen bakboord op bakboord. Als geheugensteuntje kun je onthouden dat je moet gaan varen aan de kant waar het blauwe bord wordt getoond.
Wanneer je een blauw bord ziet, moet je zo veel mogelijk proberen om aan het verzoek te doen. Doe dit alleen als het veilig kan.
Passeren bij de brug
VDJS-ambassadeur Lourens is voormalig brugwachter en heeft onder meer de bruggen Uitwellingerga en Âldskou bediend. Hoewel het altijd goed is afgelopen zegt hij soms levensgevaarlijke situaties te hebben meegemaakt. Om de recreatievaart te helpen op deze drukke punten, heeft hij enkele foto’s met Varen doe je Samen! gedeeld om de situatie te verduidelijken.

In de tekening hierboven zie je brug Âldskou afgebeeld die tussen Lemmer en Grou ligt. Eenzelfde situatie doet zich voor bij brug Uitwellingerga. Voor een brugopening moet het zeilschip vanuit Lemmer uitwijken naar bakboord. Ondertussen komt een groot schip aanvaren vanaf de andere kant van de brug. Dit schip wil gebruik maken van het vaste gedeelte van de brug. De meeste beroepsschippers gebruiken het blauwe bord niet in deze situatie, maar enkele schippers geven door middel van een blauw bord aan hoe zij graag gepasseerd willen worden.
Wanneer er geen tegenligger is, ga je als klein schip weer terug naar stuurboordwal. Omdat er in dit scenario een binnenvaartschip nadert, houd je na de brugpassage bakboordwal aan totdat je het schip bent gepasseerd. Daarna kun je weer naar stuurboordwal.
Voorbeelden met foto’s
Om de situatie iets meer realiteit te geven, laten we in drie voorbeelden met foto’s zien hoe het passeren bij de brug Âldskou in de praktijk gaat. In het eerste voorbeeld zie je twee beroepsschepen. Het schip op de voorgrond heeft net de brug gepasseerd en gaat richting Lemmer. Het blauwe bord wordt getoond om aan het andere beroepsschip aan te geven dat het graag stuurboord op stuurboord wil passeren.

In het tweede voorbeeld zie je een foto genomen in de richting van Grou. Recreatievaart (twee zeilboten) richting Grou is net door de brug doorgelaten. Een beroepsschip komend vanuit Grou signaleert met een blauw bord hoe het graag gepasseerd wil worden. De zeilboten houden voorlopig bakboord aan en gaan na het passeren van het beroepsschip weer richting stuurboordwal. Ook als een beroepsschip geen blauw bord toont, is het raadzaam om na brugpassage van het beweegbare gedeelte richting Grou eerst bakboordwal te houden totdat het beroepsschip gepasseerd is.
Ook zie je een motorboot aan stuurboordzijde dat het beroepsschip al heeft gepasseerd. Omdat de motorboot geen gebruik hoeft te maken van de brugopening, is deze boot onder het vaste bruggedeelte gevaren. Oversteken vlak voor de boeg van een beroepsschip is levensgevaarlijk. De motorboot had ruim voor het beroepsschip de brug al gepasseerd en week daarna keurig uit naar stuurboordwal. Dit was de veiligste keuze voor de motorboot, omdat er na de brugpassage onder het vaste gedeelte genoeg ruimte is aan stuurboord.
Ook kan het zijn dat beroepsvaart wél passeert onder het beweegbare bruggedeelte, zoals in onderstaande afbeelding. Hier is geen sprake van het blauwe bord, maar het beroepsschip vaart door de brugpassage op dit moment bakboordwal. Houd hier rekening mee wanneer je als recreant vanuit de richting van Grou komt aanvaren en houd strak je stuurboordwal aan.

We willen ambassadeur Lourens hartelijk bedanken voor zijn uitleg rond dit druk vaargebied in Friesland!
Goede, veilige vaart!
Blijf op koers!
Sluit je ook aan bij meer dan 10.000 abonnees en ontvang maandelijks de gratis nieuwsbrief met nautische tips en informatie.