Hoe lang is (E10) benzine houdbaar?

Met een betrouwbare motor kunnen onveilige situaties voorkomen worden. Of de motor kan juist uitkomst bieden in gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld slecht weer of slecht zicht. Een motorstoring, bijvoorbeeld door slechte brandstof, wil je dus te allen tijde voorkomen. Goede brandstof speelt daarbij een belangrijke rol.

Brandstof: benzine of diesel

Een belangrijke factor in het voorkomen van een motorstoring, is je brandstof. Nu is er al veel geschreven over de houdbaarheid van diesel, en de z.g. diesel-bacterie, die voor veel problemen kan zorgen in je tank. Maar hoe zit het eigenlijk met benzine? Veel buitenboordmotoren, maar ook enkele inboard-motoren draaien op benzine. Hoe lang is benzine eigenlijk houdbaar?

E10: Bio-ethanol versus Euro95

Sinds 1 oktober 2019 wordt op de meeste Nederlandse tankstations verplicht ‘E10’ benzine aangeboden, in plaats van ‘Euro 95’. De naam E10 verwijst naar de toevoeging van 10 % bio-ethanol aan de benzine. Die toevoeging is in heel Europa verplicht gesteld, om zo de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Al sinds 2005 wordt er aan Euro95 ethanol toegevoegd, eerst 2% en later 5%.

Is E10 geschikt voor de buitenboordmotor?

Verreweg de meeste auto’s kunnen probleemloos overstappen van Euro95 op de nieuwe mix. Maar hoe zit het met E10 in buitenboordmotoren? Sinds de invoering van de nieuw benzine gaan er veel verhalen dat E10 slecht is voor gebruik in motoren voor boten. 

Een rondgang langs enkele fabrikanten van buitenboordmotoren (Suzuki, Yamaha en Honda) leert dat ook de meeste moderne buitenboordmotoren zonder problemen zullen lopen op E10-benzine. Voor oudere (tweetakt) motoren kan het hogere ethanol-percentage wel een probleem zijn. Voor deze motoren is het advies om het (iets duurdere) Euro98 te tanken, waar nog maar 5 procent bio-ethanol aan is toegevoegd.

Geen vergomming door ethanol

Een veel gehoorde klacht is ook dat er door de toevoeging van ethanol ‘vergomming’ zou kunnen optreden. Hiervoor hebben (voor een eerdere versie van dit artikel) gebeld met Shell Nederland en kregen de volgende uitleg: “De vergomming die op kan treden komt niet door ethanol, maar door de oxidatie van petroleum bestanddelen, die vroeger altijd al in de benzine zaten. Oxidatie van ethanol leidt tot azijn, maar daar zijn omstandigheden voor nodig die nooit in een tank aan boord kunnen ontstaan.”

Oxidatie door petroleum

Dus, enkel de oxidatie van petroleum bestanddelen zou kunnen leiden tot vergomming die weer leidt tot problemen in de carburator. De snelheid waarmee dit kan gebeuren hangt erg af van de temperatuur. Bij elke stijging van de temperatuur met 10 graden, verdubbelt de reactie.

E10 niet te lang bewaren

Wél is er het advies om E10 niet te lang in de tank te bewaren. De toevoeging van de ethanol leidt er namelijk wel toe dat de kwaliteit van de brandstof sneller achteruit gaat. Hoe snel, is afhankelijk van veel factoren, en daarom niet te zeggen. Yamaha spreekt van ‘enkele maanden’ terwijl Honda aangeeft dat de kwaliteit van benzine in sommige gevallen al na 15 dagen terug kan lopen.

Risico van bewaren E10

Wat is dan het risico van het langere tijd bewaren van E10-benzine? Op de website van Suzuki lezen we: “De alcohol in de brandstof verhoogt het risico op schade aan rubberen onderdelen en corrosie van metalen onderdelen ook enigszins”. Bij Yamaha staat een vergelijkbaar bericht: “Ethanol is een oplosmiddel welke bepaalde materiaal samenstellingen (rubber en kunststoffen) van het brandstofsysteem aan kan tasten, waardoor vervuiling van het brandstofsysteem ontstaat. Deze vervuiling kan verstopping van brandstofpomp, carburateur of injector veroorzaken.”

Condens

Een bijkomend probleem is dat van condens in de tank. Deze kan zorgen voor problemen met je ontsteking. De oorzaak van condensvorming staat los van de benzine, deze komt door factoren van buitenaf. Yamaha noemt vocht ook als bezwaar bij het gebruik van E10: “Aantrekken van water; ethanol zal vocht/water aantrekken waardoor de kwaliteit van de benzine minder wordt en kan leiden tot roestvorming”. Een advies dat voor zowel benzine- als dieseltanks dan ook geldt is: gooi de tank zo vol mogelijk voordat deze naar de winsterstalling gaat, zodat er minder kans op condensvorming ontstaat.

Conclusie

De conclusie is dat er geen eenduidig antwoord is op de vraag: hoe lang is (E10-)benzine houdbaar? Er zijn verschillende factoren, zoals het weer, de temperatuur en de omgeving, van invloed op de houdbaarheid van benzine. Op basis van bovenstaande is de conclusie wel dat E10 minder lang houdbaar is dan E5-benzines (zoals Euro98). Als je weet dat je weinig op de motor gaat varen, is benzine met een lager ethanolgehalte dan ook de beste keuze. Als je tijdens de wintermaanden zorgt dat je tank vol is, is de houdbaarheid langer. Zorg er ook voor dat je tank vol is als je langer afwezig bent. Ook zal een goede ventilatie van je brandstofruimte (waar je tank staat) condensvorming in je tank verminderen. 

Meer over het voorkomen van motorstoring lees je in het artikel ‘Tank, check en denk’ en in onze brochure: 

Voorkom motorstoring 












Bronnen

- Rijksoverheid 

- Suzuki Marine 

- Yamaha Marine 

- Honda Marine

Goede veilige vaart!

Foto boven: Wikipedia


 

© 2019 Varen doe je Samen!  |  Disclaimer  |  Privacyverklaring   |