Nieuws

Staande Mast Route: vaarseizoen 2025

De afgelopen tijd zijn er veel stremmingen geweest op de Staande Mast Route. Wat is de stand van zaken in de piek van het vaarseizoen 2025?

De Staande Mast Route is een vaartraject waar je met een schip met een (mast)hoogte van meer dan 6 meter van Zeeland tot en met Groningen kunt varen via de binnenwateren. Vaak wordt de route in konvooi gevaren.

Door werkzaamheden kon de Staande Mast Route afgelopen jaar slechts gedeeltelijk of zelfs helemaal niet gevaren worden. In 2025 zouden werkzaamheden aan een aantal belangrijke bruggen worden afgerond. Helaas is die afronding niet altijd vlekkeloos verlopen en worden een aantal bruggen nog altijd niet bediend.

Hieronder een update van de belangrijkste wijzigingen op de Staande Mast Route in 2025 met als belangrijkste nieuws dat de westelijke Staande Mast Route (via Haarlem) weer beschikbaar is.

Schipholbrug

De Schipholbrug (A9 over de Ringvaart) zou halverwege april weer in gebruik zijn. Helaas is tijdens een laatste veiligheidstest schade ontstaan aan de tandwielkast. Deze moet nu opnieuw ontworpen, gemaakt en getest worden.

Rijkswaterstaat verwacht dat in 2026 bediening van de Schipholbrug pas weer mogelijk is. Tot die tijd moeten schepen hoger dan 6,25 meter omvaren. Hierdoor blijft de oostelijke Staande Mast Route de rest van 2025 gestremd.

Buitenhuizerbrug

De Buitenhuizerbrug (N202 over Zijkanaal C) was een hele tijd in storing, maar wordt sinds zaterdag 12 juli weer bediend. Een hele opluchting voor recreanten die vanuit het zuiden naar Amsterdam en verder willen varen. De westelijke Staande Mast Route is hierdoor weer mogelijk.

Er zijn nieuwe bedientijden voor de brug. Deze zijn gekoppeld aan het bedienregime van de brug in Spaarndam.

Cruquiusbrug

De werkzaamheden aan de Cruquiusbrug (ringvaart Haarlemmermeerpolder) zijn voorlopig afgerond. Let wel op dat er tot en met 29 augustus een doorvaartbreedte van maximaal 8 meter geldt.

Ook wordt er tot 15 september een bedienpauze tussen elke brugopening genomen van 10 tot 15 minuten. Bekijk de bedientijden van de Cruquiusbrug voor meer informatie.

Vanaf eind november tot 30 maart 2026 is de brug weer gestremd door werkzaamheden.

Coenbrug

Ook bij de Coenbrug (A8 over de Zaan) ging het mis bij een laatste veiligheidstest. Er is een technisch probleem met de veerbuffer, die cruciaal is voor het veilig gebruik van de brug. Het is nog niet duidelijk wanneer de veerbuffer vervangen kan worden. De hoogtebeperking voor schepen hoger dan 6,20 blijft in stand.

Gelukkig is er een alternatieve route naar Den Helder mogelijk via de Nauernasche Vaart. De werkzaamheden aan de bruggen Krommenie zijn afgerond. De bruggen worden dagelijks tussen 09.33 en 15.33 uur bediend, tegelijk met de spoorbrug.

Let op dat er op de Nauernasche Vaart momenteel een beperkte diepgang tot 1,40 meter is. Deze verontdieping wordt verwijderd. De verwachting is dat deze voorafgaand aan SAIL Amsterdam volledig op diepte (1,90 meter) is.

Coenecoopbrug

Er wordt bijzondere voorzichtigheid gevraagd bij de Coenecoopbrug (Gouda) wanneer het beweegbare deel van de brug wordt geopend. Het vaste gedeelte is gestremd tot en met 6 september. Meer informatie over bedientijden en de meldplicht vind je in het scheepvaartbericht van de Coenecoopbrug.

Oranjesluizen

De verlichting is vervangen in het sluizencomplex Oranjesluizen in Amsterdam. Recreatievaart kan de sluizen na zonsondergang weer passeren.

Van 12 juli tot en met 24 augustus 2025 zet Rijkswaterstaat stewards in bij de Oranjesluizen om het schutproces tussen beroeps- en recreatievaart veiliger en efficiënter te laten verlopen.

Brug Uitwellingerga

De Brug Uitwellingerga (Prinses Margrietkanaal) blijft sowieso tot en met 2026 gestremd voor de hoge scheepvaart vanaf 7,10 meter. Dit betekent dat schepen met een hoogte van 7,10m en hoger moeten omvaren via IJlst en Sneek of vanaf het IJsselmeer via Kornwerderzand.

Vanaf 2026 wordt de tijdelijke vaste brug tijdens het vaarseizoen (april tot september) eruit gehesen. Dit blijft Rijkswaterstaat jaarlijks doen tot aan de start van de werkzaamheden in 2028.

Aanvullende informatie

Provincie Noord-Holland heeft enkele bedientijden gewijzigd, waaronder voor de Leeghwaterbrug (Alkmaar) en vier bruggen over de Oostelijke Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder.

Via de digitale gids Blauwe Golf kun je als recreatievaarder automatische openingsverzoeken indienen bij meer dan 50 aangesloten bruggen in Noord-Holland. De digitale gids is ingebouwd in vier navigatiesystemen.

De provincies Drenthe en Groningen hebben in een digitale uitgave de bedieningstijden voor bruggen en sluizen gepubliceerd. De bedientijden zijn bedoeld voor de recreatievaart en gelden van 1 mei tot 1 oktober 2025. Daarnaast is er handige informatie opgenomen zoals het afhalen en inleveren van de zelfbedieningssleutel. Deze brochure is ook in het Duits en Engels gepubliceerd.

Goede, veilige vaart!

© Foto boven: TasfotoNL/ Shutterstock

Blijf op koers!

Sluit je ook aan bij meer dan 10.000 abonnees en ontvang maandelijks de gratis nieuwsbrief met nautische tips en informatie.

Bedankt de aanvraag is goed ontvangen!
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw a.u.b.

Gerelateerd

Onze partners