Staande Mast Route: wat te verwachten in 2024

publicatie:
28
-
03
-
2024
Veel viaducten, bruggen en sluizen zijn nodig toe aan onderhoud, renovatie of moeten zelfs volledig vervangen worden. De Staande Mast Route wordt hierdoor flink getroffen. Wat kun je in 2024 verwachten als je met een staande mast vaart?

In 2020 is het routeakkoord Staande Mast ondertekend door provincies en Rijkswaterstaat. In het akkoord is vastgelegd dat de betrokken partijen een inspanningsverplichting hebben om deze route met onbeperkte doorvaarthoogte beschikbaar te hebben en te houden. Maar de onderhoudsopgave voor alle partijen is zo groot dat een gegarandeerde beschikbaarheid van de routes steeds moeilijker wordt om te realiseren.  

Veel bruggen, sluizen en viaducten (soms droge en natte kunstwerken genoemd) zijn gebouwd in de jaren '50 en '60 en zijn nu aan het einde van hun technische levensduur. Ze worden stuk voor stuk steeds zwaarder belast door steeds meer verkeer en steeds zwaarder verkeer. Dit versnelt achteruitgang en vergroot de kans op storingen. Daarom is het tijd om veel kunstwerken te vernieuwen.

West-Nederland

De Coenbrug en brug Krommenie zijn, net als vorig jaar, gestremd. Met staande mast kan er gevaren worden via de Noordzee of het IJsselmeer. Via Den Helder kan wel nog gevaren worden met staande mast.

De tegenvallers bij de werkzaamheden aan de Schipholbrug zorgt dat deze brug het hele jaar niet wordt bediend. Doorvaart voor schepen hoger dan 6,2 meter blijft gestremd tot april 2025. Dit betekent dat de oostelijke route van de Staande Mast Route niet gevaren kan worden dit jaar.

Op de alternatieve westelijke route (via Haarlem) wordt tot juni dit jaar gewerkt aan de Cruquiusbrug. Hier is sprake van aangepaste bedientijden doordeweeks. In het weekend en op feestdagen is bediening regulier.

Lees meer op de website van Rijkswaterstaat en kijk altijd voor vertrek op vaarweginformatie.nl voor de laatste informatie.

Noord-Nederland

Voor de Buitenhuizerbrug en de Driebondsbrug in Groningen zijn de werkzaamheden afgerond. Beide bruggen worden met ingang van het nieuwe vaarseizoen weer normaal bediend.

Zuid-Nederland en Deltawateren

In Zuid-Nederland wordt de Baanhoekspoorbrug bij Dordrecht over de Oude Maas zeer beperkt bediend, namelijk op woensdag en zondag. Voor de opening op woensdag dien je 48 uur van tevoren aan te melden bij verkeerspost Dordrecht.

In Zeeland geldt dat de Zeelandbrug dit vaarseizoen minder vaak wordt bediend. Ook worden de remming- en geleidewerken bij de Zandkreeksluis vervangen. Het gevolg ervan is dat er bij de sluis tijdelijk minder wachtplaatsen zijn. De sluis wordt van 25 maart tot en met 26 april 2024 doordeweeks tussen 6.30 en 16.00 uur niet bediend.

Goede reisvoorbereiding

De komende jaren zullen werkzaamheden en ongeplande hinder door storingen zorgen voor een sterk verminderde beschikbaarheid van de Staande Mast Route. Dit is geen leuk bericht, maar om de route bevaarbaar te houden voor de toekomst is onderhoud nodig.

Ga je in 2024 varen met staande mast? Zorg dan dat je de reis en route goed voorbereid. Routenavigatietools als Waterkaarten.app met actuele routeinformatie worden gezien als goede en praktische aanvulling op een goede reisvoorbereiding.

Voor actuele stremmingen kun je kijken op Teletekst en vaarweginformatie.nl.

Goede, veilige vaart!