4.11 Sluis Sint Andries (Maaszijde)

Waar: ten westen van St. Andries, bij kilometerraai 209.
De sluis ligt in het Kanaal van Sint Andries. Een doorsteek van de Maas naar de Waal. Het scheepvaartknooppunt is vanuit westelijke richting overzichtelijk, maar vanuit oostelijke richting niet. Sluis Sint Andries (marifoonkanaal 20) wordt op afstand bediend vanuit de Prinses Maximasluizen te Lith.

Afvarend vanaf de Maas (vanuit het oosten).

  • Minder vaart en nader het kanaal langzaam tot u goed kunt zien of er geen scheepvaart uitkomt.

Vanaf het Kanaal van Sint Andries opvarend de Maas op (naar het oosten).

  • Vaar de rivier op vanuit het kanaal in oostelijke richting met een ruime bocht. Vaar desnoods eerst iets naar het westen, totdat u de gelegenheid hebt om op te draaien.
  • Luister in beide gevallen uit op marifoonkanaal 10. De beroepsvaart meldt zich bij het in- en uitvaren van het Kanaal van Sint Andries aan de Maaszijde altijd op dit marifoonkanaal.

Sluis Sint Andries (Waalzijde)
De Waal is zeer druk en heeft een hoge stroomsnelheid. Oversteken vanuit Kanaal Sint Andries naar de rechteroever is daarom gevaarlijk. Het omgekeerde geldt ook. De Waal is niet breed bij het scheepvaartknooppunt Waal-Kanaal van Sint Andries. Bovendien ligt de kruising in een scherpe bocht van de rivier, de ‘bocht van Sint Andries’.

  • Grote oplettendheid is hier vereist, kijk goed om u heen, ook achterom.
  • Luister de marifoon uit op kanaal 10.
  • Vaar een duidelijke koers, zodat andere schippers snappen wat u gaat doen.

Opvarend van de Waal naar het Kanaal van Sint Andries.

  • Stuurboordwal houden mag. Maar als u verder in de opvaart gaat en het is niet druk, dan kunt u beter de bakboordwal aanhouden. Zo vaart u minder in de stroom en houdt u de invaart naar de Sint Andries sluis vrij.
  • Wees er wel op bedacht dat afvarende beroepsvaart ook dicht langs de linkeroever komt.
  • Is uw bestemming Sint Andries, neem de bocht dan niet te kort in verband met de stroom.

Afvarend van de Waal naar het Kanaal van Sint Andries.

  • Vaar eerst het kanaal open en blijf heel goed uitkijken in beide richtingen.
  • Steek pas over als u zeker weet dat u de beroepsvaart niet hindert. U kunt het geschikte moment afwachten achter de rode boeien aan de rechteroever en daarna haaks oversteken.
  • Let goed op de stroom. Maak een ruimere bocht, zodat u de invaart tegen de stroom in kunt nemen.

Vanaf het Kanaal van Sint Andries naar de Waal.

  • Gaat u in de opvaart, dan kunt u zich melden bij sector St. Andries op marifoonkanaal 68. Neem dan een korte bocht over stuurboord naar de Waal. Zorg er wel voor dat u kunt terugkeren in het kanaal als de situatie dat vereist.
  • Ga op de Waal onder de linkeroever (stuurboordwal) varen.
  • Let goed op dat de stroom uw schip niet naar het midden drukt.

Vanuit het Kanaal van Sint Andries de Waal op in de afvaart.

  • Indien mogelijk melden en uitluisteren bij sector St. Andries op marifoonkanaal 68. Vaar bij drukte eerst op, met het verkeer mee, dicht langs de linkeroever (stuurboordwal).
  • Steek pas over als het mogelijk is en volg dan aan de overkant een afvarende koers.
  • Is het rustig, steek dan direct bij het uitkomen van het kanaal over, langs ton 22D.
  • Let op: beroepsvaart in de afvaart, vaart dicht onder de linkeroever!
  • Veel opvaart kiest, met blauw bord, voor de rechteroever.
  • Grote duwvaart en coasters kiezen daarom voor het midden.
  • Wie het Kanaal St. Andries in- of uitvaart moet zich melden op marifoonkanaal 68.

Dit geldt ook voor kleine schepen met een marifoon aan boord.

Zie ook: Wateralmanak 1, ‘Varen op de grote rivieren’. Wateralmanak 2, Waal.


 


Knooppunten

Een vaarwegknooppunt is een drukke locatie op de vaarweg waar sprake kan zijn van een verkeersonveilige situatie. Aan de hand van de aangegeven routes op de kaarten kun je zien hoe je deze knooppunten op een veilige en vlotte manier kunt passeren. De kaarten zijn een aanvulling op de officiële waterkaarten. Ze zijn dus niet bedoeld om op te navigeren.

Lees meer op de pagina Knooppunten.

© 2017 Varen doe je Samen!  |  Disclaimer