Samen door de sluis!

publicatie:
20
-
07
-
2017
Het passeren van een sluis brengt de nodige discipline met zich mee en er komen een aantal vaardigheden samen. Met de juiste voorbereiding en kennis kun je de passage van een sluis vlot en veilig laten verlopen. Het kan soms lastige situaties opleveren voor schipper en bemanning, zeker bij grote drukte en bij veel wind.

Het passeren van een sluis brengt de nodige discipline met zich mee en er komen een aantal vaardigheden samen. Met de juiste voorbereiding en kennis kun je de passage van een sluis vlot en veilig laten verlopen. Het kan soms lastige situaties opleveren voor schipper en bemanning, zeker bij grote drukte en bij veel wind.

 ‘Varen doe je Samen!’ heeft hier een brochure 'Brug en Sluis: vlot en veilig passeren'  voor beschikbaar.

Zorg ervoor dat je bij het naar binnen varen van de sluis goed voorbereid bent. Dus, stootwillen aan beide zijden, landvasten klaar voor en achter. Geef duidelijke taken aan de bemanning en zorg dat ze klaarstaan met de landvasten op de juiste plek. (Breedste punt van het schip, dus bij een zeiljacht vaak bij de zijstagen).

Hou rekening met wind en stroming. Bij wind van achteren ook eerst achterlandvasten vast, dan pas de voorlandvasten. Bij wind op de kop andersom. Als je dus met z’n tweeën bent met de wind/stroming van achteren, doet de bemanning dan het landvast om de bolder op het breedste punt van het schip en neemt de schipper dit landvast over zodat hij/zij deze kan beleggen als het schip stil ligt.


Bekijk hier de VDJS-film over ‘Samen Schutten’


Het is ook handig om te weten hoe de beroepsvaart in een sluis aanlegt. Beroepsvaart legt meestal aan met een voorspring, waarna ze de achterkant met behulp van de spring in combinatie met de schroef naar de wal toe trekt. Dit kan veel wervelingen in het water geven waar je als klein schiplast van kunt hebben. Beroepsvaart legt dan een achter-landvast waarna zij pasde schroef uit werking kan zetten. Ook voor de beroepsvaart geldt: Trossenvast, schroef uit!

Let erop dat bij het weg varen de beroepsvaart weer de schroef zal gebruiken om af te draaien met behulp van een spring. Hou dus als recreatievaarder afstand van het beroepsschip, dus niet pal erachter gaan liggen, en hou rekening met stroming door het schroefwater van de beroepsvaarder. Zorg ervoor dat de punt van je schip iets naar de wal is gekeerd en maak niet alvast het voor-landvast los, doe dit pas als de beroepsvaart voldoende weg is gevaren. 

Bij bijna alle sluizen geldt dat de beroepsvaart eerst invaart en daarna de recreatievaart. Behalve als de sluiswachter anders aan geeft, is dit de regel. Er zijn uitzonderingen, dit is dan aangegeven.


Rijkswaterstaat plaatst op een aantal sluizen in de drukke zomermaanden stewards die de scheepvaart assisteren bij het aanleggen.

Het is verstandig om van tevoren de almanak te raadplegen om te kijken of er bijzondere bepalingen zijn en om het marifoonkanaal van de sluis op te zoeken. 

 

Goede veilige vaart!


No items found.