Hoe voorkom je motorstoring?

publicatie:
20
-
02
-
2024
Op het water in de problemen raken door motorpech is een terugkomende bron van ellende. Door voorzorgsmaatregelen te nemen zijn veel motorstoringen te voorkomen. Hoe? Simpel! Tank! Check! Denk!
  • Tank! Zorg voor voldoende brandstof aan boord.
  • Check! Controleer regelmatig de motor, het peil van olie en koelwater, de staat van de accu en de brandstoffilters.
  • Denk! Denk vooruit en laat je niet verrassen door veranderde weersomstandigheden en onstuimig wordend vaarwater.

Onderhoud dat je zelf kunt doen

Als schipper kun je zelf verschillende basisklussen uitvoeren. Lege accu’s, verstopte brandstoffilters en vervuilde of bijna lege brandstoftanks zorgen voor motorstoringen. Dagelijks aandacht besteden aan de motor werkt preventief en verhoogt de veiligheid op het water. 

Oliepeil en brandstoffilters

Vaar met volle tanks en tank schone brandstof. Zorg dat het oliepeil niet onder het minimumniveau komt en ververs op tijd de motorolie; dit smeert en koelt de bewegende delen van je boot. Maak brandstoffilters met regelmaat schoon en vervang ze. Ontlucht daarna het brandstofsysteem van de motor.

Koelwaterinlaat en reserveonderdelen

Controleer ook het koelwatercircuit. Een zeef op de koelwaterinlaat kan veel verstoppingsproblemen voorkomen. Houd verder reserveonderdelen aan boord. Denk daarbij aan een V-snaar, oliefilter, brandstoffilter en impeller. Goed gereedschap is het halve werk!

Weet je niet goed hoe je onderdelen zelf moet vervangen? Volg dan een cursus dieseltechniek. Doorgaans ben je na een dag in staat alle controles en het belangrijkste onderhoud zelf te doen. Groot onderhoud kan een vakspecialist blijven doen.

Voordat je de motor start

Voordat de motor start controleer je of er voldoende brandstof aan boord is en zorg je voor een reservevoorraad. Vaar je elektrisch? Check dan of je accu nog voldoende is opgeladen voor je vaartocht. Kijk of de brandblussers klaar zijn voor gebruik.

Binnenboordmotor

Vaar je op een binnenboordmotor? Ventileer dan de boot voor vertrek, met name de bilge en de motorruimte. Damp onderin het schip betekent explosiegevaar. Kijk de boot na op water-, olie- of brandstoflekkage en controleer het oliepeil in de motor en het koelwatersysteem. Inspecteer de V-snaar, elektrische verbindingen, waterslangen, brandstoffilter(s) en het uitlaatsysteem. 

Zet de afsluiters voor de koelwaterinlaat open en zet de hoofdschakelaar aan. Start de motor en laat deze eerst een paar minuten warm draaien voordat je deze belast.

Buitenboordmotor

Vaar je met een buitenboordmotor, dan zorg je dat de motor goed aan de spiegel is bevestigd. Controleer het kantelmechaniek en de vergrendeling en of de eventuele bedieningskabels nog soepel gaan. Gebruik de dodemanskop en bevestig het koord aan je pols of pak. 

Zorg dat er niemand achter je staat wanneer je de motor start met het startakkoord. Choke niet te overvloedig, anders 'verzuipt' de motor. Laat de motor eerst een paar minuten warmdraaien voor je deze belast, in de tussentijd kun je het koelwatercircuit controleren.

Voordat je de motor uitzet

Wanneer je terugkomt van je vaart is het verstandig om de motor nog een paar minuten onbelast te laten lopen, voordat je deze uitzet. Zo kan de bedrijfstemperatuur dalen. Dit geldt voor zowel voor binnenboord- als buitenboordmotoren.

Wanneer je niet op diesel vaart

Vaart jouw boot niet meer op fossiele dieselbrandstof maar op een (groen) alternatief, of wil je deze overstap maken? Ook dan kunnen er problemen met de motor ontstaan. Lees hieronder de meest voorkomende problemen bij de drie meest gebruikte alternatieven op fossiele diesel.

Varen op biodiesel (FAME)

Traditionele biodiesel wordt gemaakt uit plantaardige oliën. In de scheikunde ook wel FAME (Fatty Acid Methyl Ester) genoemd. Bij lage temperatuur kan er bij gebruik vlokvorming optreden, waardoor brandstoffilters kunnen verstoppen. 

Bovendien degradeert de biodiesel bij langdurige opslag, zoals bij de winterstop. Ook is de oplosbaarheid van water in FAME dertig keer zo hoog als in fossiele diesel, wat weer problemen kan veroorzaken in het brandstofsysteem.

Tank waar mogelijk met B7 diesel. Dit bevat maximaal 7% FAME. Hierdoor blijven ongunstige eigenschappen beperkt. Het nadeel is dat veel tankstations aan het water geen vulpistool met een B7 label hebben.

Varen op HVO

Wil je de stap maken naar Hydrotreated Vegetable Oil (HVO)? Zorg dan dat je de brandstofslangen en pakkingen controleert en eventueel vervangt. Bij standaard diesel zwellen rubberafdichtingen op, maar dit gebeurt niet bij HVO. Hierdoor gaan afdichtingen weer krimpen, wat tot kleine lekkages en aanzienlijke schade aan de motor kan leiden.

HVO is ook verkrijgbaar als mengproduct, zo bestaat HVO20 bijvoorbeeld uit 20% HVO en voor de rest uit diesel. HVO mengproducten bevatten geen FAME. Hierdoor is HVO ten opzichte van (bio)diesel beter bestemt tegen vriestemperaturen en daardoor beter voor de motor.

Elektrisch varen

Voordat je overstapt op een elektrische motor, bereken het vermogen en de capaciteit van het accupakket om de gewenste snelheid en afstand te behalen. Laat je door een expert informeren over je keuze.

Check voordat je gaat varen of je accu nog ruim voldoende is opgeladen voor je vaartocht. Dit voorkomt dat je plotseling met een lege accu op het water staat.

Ruik je rotte eieren? Ga dan direct van boord. De geur die je ruikt is zwavelwaterstof en kan ontstaan bij verkeerd gebruik van accu's en bij oude en/of slecht onderhouden accu's. Voorkom problemen door de accu en de elektrische installatie goed te onderhouden en op de juiste manier te laden en te ontladen.

Meer informatie

Wil je meer weten? Bekijk dan ook eens ons webinar! In een live uitzending van een klein uurtje krijg je voorbeelden en tips van experts van onder meer Port of Rotterdam, de KNRM en recreanten over het belang van technische preventie en reisvoorbereiding. 

De informatie op deze pagina kun je ook terugvinden in onze brochure Voorkom Motorstoring.

Goede, veilige vaart!