Nieuwe verkeersbegeleiding op Kanaal Gent-Terneuzen
Op 1 december 2025 starten Vlaanderen en Nederland met een nieuwe manier van verkeersbegeleiding op het Kanaal Gent-Terneuzen.

Het Kanaal Gent-Terneuzen is een belangrijke scheepvaartroute. Zee- en binnenvaartschepen en ook recreatievaart varen hier samen. De opening van de Nieuwe Zeesluis en de komst van de Seine-Scheldeverbinding zullen de scheepvaart verder doen toenemen. Met de invoering van Vessel Traffic Services (VTS) wordt deze druk bevaren route efficiënter en toekomstbestendig.
“Die groei vraagt om een andere aanpak van verkeersbegeleiding,” zegt Ronald Nomes, Nederlands Permanent Commissaris. “Met VTS maken we de vaart voorspelbaarder en veiliger voor alle gebruikers.”
Van reactief naar proactief
De nieuwe verkeersbegeleiding betekent een verschuiving van een reactieve naar een proactieve aanpak. Waar schepen nu vooral zelf informatie opvragen, nemen verkeersleiders straks het initiatief. Vanuit de verkeerscentrales in Terneuzen en Zelzate volgen zij het scheepvaartverkeer op via radarschermen en voorzien zij schepen actief van verkeersinformatie en advies via de marifoon.
VTS volgt alle schepen nauwgezet op en zorgt voor een actueel en volledig verkeersbeeld. Zo blijft de scheepvaart veilig, ook wanneer grote zeeschepen en binnenvaart elkaar kruisen.
Samenwerking over de grens
“Om de overstap naar proactieve begeleiding mogelijk te maken, investeren Vlaanderen en Nederland fors in mensen en infrastructuur. Nieuwe verkeersleiders zijn intensief opgeleid volgens internationale standaarden. Er staan nieuwe radartorens en verouderde installaties worden vernieuwd,” zegt Nathalie Balcaen, Vlaams Permanent Commissaris.
Het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer zorgt samen voor het verkeersmanagement en duidelijke afspraken tussen alle betrokken partijen. Zo wordt het kanaal op een uniforme manier beheerd over de landsgrens heen.
Samen veilig op koers
Een belangrijke oproep aan gebruikers blijft: meld je altijd op het juiste marifoonkanaal. Voor recreatievaart met een marifoon geldt een bereikbaarheidsplicht maar geen meldplicht. Een kaart van VHF-sectoren en de bijbehorende procedures zijn te vinden op de website van VTS-Scheldt.
© Foto boven: Shutterstock
Blijf op koers!
Sluit je ook aan bij meer dan 10.000 abonnees en ontvang maandelijks de gratis nieuwsbrief met nautische tips en informatie.



























