Routeakkoord: Minder hinder voor de scheepvaart door samenwerking vaarwegbeheerders

publicatie:
25
-
08
-
2020
Op 19 augustus 2020 werd het nieuwe Routeakkoord ondertekend waarin de bediening langs de Westelijke en de Oostelijke Staande Mastroute...

Tijdens werkzaamheden en evenementen is het beperken van hinder en een alternatieve route voor de scheepvaart belangrijk. Negen betrokken partners, onder wie Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten stemmen daarom samen met belangrijke stakeholders de werkzaamheden en bediening van 200 bruggen op elkaar af langs de Westelijke en de Oostelijke Staande Mastroute in het Routeakkoord. 

De afgelopen jaren is hierdoor de hinder voor de scheepvaart beperkt gebleven. Alle reden om de samenwerking voor de komende 5 jaar (tot 2026) met het Routeakkoord weer te verlengen.

Routeakkoord

Dankzij het Staande Mast Routeakkoord kunt kunnen boten met een hoogte van meer dan 6 meter met een staande mast (met een vaarsnelheid van 9 kilometer per uur) in 24 uur van het IJsselmeer naar de Volkeraksluizen varen. De Staande Mast Route loopt over vaarwegen van allerlei verschillende beheerders. Op 19 augustus 2020 werd het nieuwe Routeakkoord ondertekend. 

Het akkoord is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, provincie Zuid-Holland, Waternet, de Gemeente Alphen aan den Rijn, Haarlem, Haarlemmermeer, Hoogheemraadschap Rijnland, Prorail en de provincie Noord-Holland. Waarbij belangrijke stakeholders als Koninklijke BLN-Schuttevaer, Waterrecreatie Nederland, Koninklijke Watersport Verbond, HISWA-RECRON en de Vereniging voor Beroepschartervaart (BBZ) als adviseurs betrokken worden. Naast het zorgen voor een bevaarbare route, stemmen de partijen de bedientijden van bruggen en sluizen met elkaar af.

Bekijk de animatie

Bekijk hieronder de animatie over het Routeakkoord en de Staande Mast Route die de provincie Noord-Holland maakte.

 

   

Lees meer over de Staande Mast Route.