Nieuws

KBN: stremmingen bedreigen toekomst binnenvaart

De betrouwbaarheid van de Nederlandse vaarweginfrastructuur staat onder druk. Uit nieuw onderzoek van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), blijkt dat bij meer dan de helft van de sluizen in 2024 de norm voor ongeplande stremmingen niet is gehaald.

KBN analyseerde de prestaties van 99 sluizen op basis van officiële gegevens van Rijkswaterstaat. Daarbij is ingezoomd op de veertig meest gebruikte sluizen, goed voor 92% van alle passages door binnenvaartschepen. Slechts zeven van deze sluizen bleven het hele jaar storingsvrij. Bij ruim een derde lag het aantal ongeplande stremmingen ver boven de afgesproken norm van 0,2% van de bedientijd.

Een opvallende uitschieter is het Oranjesluizencomplex bij Amsterdam. In 2024 werd de norm hier meer dan veertig keer overschreden. Door langdurige uitval konden schepen wekenlang geen gebruikmaken van deze cruciale schakel in het hoofdvaarwegennet. Vooral op de drukste vaarwegen lopen schippers steeds vaker vast.

Interactieve kaart

Om een duidelijk overzicht te geven, heeft KBN een interactieve binnenvaartkaart gepubliceerd. Op de kaart zie je het aantal passages bij een sluis (grootte van de cirkel) en het percentage stremmingen (kleur) in 2024.

Afbeelding van de interactieve binnenvaartkaart van KBN. Het betreft een kaart van Nederland met verschillende cirkels in grootte en kleur die de 40 meest gebruikte sluizen voorstellen.

De cijfers betreffen alleen de binnenvaartsector. Het aantal passages van de recreatievaart bij sluizen is niet meegenomen. Het onderzoek, de onderzoeksmethode en de analyse is terug te lezen in Staat van de Nederlandse sluizen van Koninklijke Binnenvaart Nederland.

Structureel probleem

De uitkomsten van het onderzoek passen in een breder beeld. De landelijke norm voor ongeplande stremmingen wordt al sinds 2017 niet gehaald. Tegelijkertijd groeit het achterstallige onderhoud aan vaarweginfrastructuur.

Dit wordt beaamd door Rijkswaterstaat en ProRail, die gelijktijdig hun jaarlijkse rapportages aan de Tweede Kamer presenteerden. Beide organisaties geven dezelfde boodschap: de rek is eruit.

De Algemene Rekenkamer berekende in mei 2025 dat de onderhoudsachterstand alleen voor Rijkswaterstaat inmiddels €34,5 miljard bedraagt. Voor ProRail is dat €20 miljard. Extra financiering is dringend nodig om de Nederlandse infrastructuur toekomstbestendig te maken.

Oproep van KBN

Volgens KBN ondermijnt de afnemende betrouwbaarheid het vertrouwen in de binnenvaart als logistieke partner. Stremmingen leiden tot vertragingen, omvaarroutes en extra kosten voor schippers en verladers. KBN roept de politiek daarom op om structureel meer te investeren in onderhoud en om te werken met een bindende prioriteitenlijst voor kritieke sluizen.

Goede, veilige vaart!

© Foto boven: MPP Photograph/ Shutterstock

Blijf op koers!

Sluit je ook aan bij meer dan 10.000 abonnees en ontvang maandelijks de gratis nieuwsbrief met nautische tips en informatie.

Bedankt de aanvraag is goed ontvangen!
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw a.u.b.

Gerelateerd

Onze partners