Ongevallen scheepsvaart 2024
In 2024 zijn er in totaal 1282 scheepsongevallen geregistreerd in de Nederlandse binnenwateren en de Noordzee. Het aantal (zeer) ernstige scheepsongevallen is iets toegenomen, maar er zijn minder doden en vermisten te betreuren.

Ieder jaar wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over de ongevalscijfers in de scheepvaart. Dit gebeurt op basis van de landelijke database scheepsongevallen, de SOS-database. Deze wordt beheerd door Rijkswaterstaat.
De cijfers van de afgelopen tien jaar worden naast elkaar gelegd en onderverdeeld in scheepsongevallen op het Nederlands deel van de Noordzee en de Nederlandse binnenwateren.
Ongevallen Noordzee
Op de Noordzee zijn er vorig jaar 37 scheepsongevallen geregistreerd, waarvan 2 zeer ernstig. Bij een zeer ernstig scheepsongeval op de Noordzee gaat het om een ongeval waarbij het schip verloren is gegaan, een dodelijk slachtoffer is gevallen, of ernstige schade aan het milieu is ontstaan.

Zoals ook in de Kamerbrief staat vermeld, geeft het aantal scheepsongevallen op de Noordzee geen duidelijke trend. Het tienjaargemiddelde ligt afgerond op 42 ongevallen per jaar. De grootste uitschieters zijn in 2016 en 2023. Het aantal scheepsongevallen in 2024 ligt onder dit gemiddelde.
In 2024 zijn er geen dodelijke slachtoffers of gewonden gevallen op de Noordzee. Arbeidsongevallen met doden of gewonden worden niet meegenomen in de scheepsongevalcijfers. Dit geldt zowel voor de Noordzee als de binnenwateren.
Ongevallen binnenwateren
Op de Nederlandse binnenwateren zijn in 2024 in totaal 1245 scheepsongevallen geregistreerd. Dit betreft zowel recreatievaart als beroepsvaart. Het tienjaargemiddelde ligt afgerond op 1240 scheepsongevallen. Het aantal scheepsongevallen in 2024 is dus nagenoeg gelijk met het gemiddelde. Wel zijn er meer (zeer) ernstige scheepsgevallen geregistreerd dan voorgaande jaren.

Andersoortige scheepsongevallen zijn alle ongevallen die niet worden gecategoriseerd als (zeer) ernstige scheepsongevallen.
Zeer ernstige scheepsongevallen
Bij (zeer) ernstige scheepsongevallen op de binnenwateren gaat het om ongevallen waarbij:
- Een schip niet meer verder kan of mag varen.
- Ernstige schade aan lading, infrastructuur of milieu.
- Er is en een stremming opgetreden.
- Doden of zwaargewonden te betreuren zijn.
In 2024 zijn er in totaal 221 (zeer) ernstige scheepsongevallen geregistreerd op de Nederlandse binnenwateren

Er zijn 3 dodelijke slachtoffers te betreuren en 62 gewonden gevallen in 2024. De dodelijke slachtoffers vielen bij drie scheepsongevallen. De recreatievaart was betrokken bij 1 scheepsongeval, waarbij er 1 dodelijk slachtoffer viel. De beroepsvaart was bij 2 scheepsongevallen betrokken, waarbij er in totaal 2 doden te betreuren waren. Dit betrof een aanvaring met een object en een eenzijdig ongeval.
Ongevallen recreatie- én beroepsvaart
Zowel bij de beroepsvaart als de recreatievaart is een beperkte toename van (zeer) ernstige scheepsongevallen te zien. In 2024 was de beroepsvaart betrokken bij 121 (zeer) ernstige scheepsongevallen, in 2023 was dit 118 keer.
Net als vorig jaar is er binnen de beroepsvaart een stijging van aanvaringen met infrastructuur. Dit type (zeer) ernstige ongevallen nam in 2024 toe tot 57, waarvan 33 met een brug of sluis. In 2023 betrof dit in totaal 52 ongevallen, waarvan 35 met een brug of sluis.
Voor de recreatievaart geldt dat deze 101 keer was betrokken bij een (zeer) ernstige scheepsongeval, in 2023 was dit 96 keer. Net als voorgaande jaren komt het aantal enkelzijdige ongevallen in de recreatievaart verreweg het meest voor. In 2024 vonden er 65 zeer ernstige enkelzijdige ongevallen plaats, in 2023 was dit 72. Met een enkelzijdig ongeval is alleen het betreffende schip betrokken en gaat het vaak om brand, explosie, omslaan of zinken.
Maritieme veiligheid
In de Kamerbrief wordt aangegeven dat de aanvaringen van de beroepsvaart met infrastructuur en de enkelzijdige ongevallen met recreatievaart om meer aandacht vragen. De trend is al eerder gesignaleerd in het beleidskader Maritieme Veiligheid uit 2020.
Met betrekking tot het risico van enkelzijdige ongevallen met recreatievaart worden mogelijke verbetermaatregelen uit twee eerdere risicoanalyses beoordeeld op haalbaarheid en effectiviteit.
In het najaar wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over de resultaten van de Monitor Nautische Veiligheid. Hierin wordt het langjarige risicobeeld van alle ongevallen op de binnenwateren geschetst, over de periode 2013 tot 2023. Aan de hand hiervan wordt het beleidskader Maritieme Veiligheid geactualiseerd.
Goede, veilige vaart!
© Foto boven: Kees Torn/ Port of Rotterdam
Blijf op koers!
Sluit je ook aan bij meer dan 10.000 abonnees en ontvang maandelijks de gratis nieuwsbrief met nautische tips en informatie.