De betonde vaargeul is circa 200 meter breed en wordt op diepte gehouden tot NAP -4.00 meter. In het midden van de vaargeul wordt een extra diepere geul onderhouden tot een diepte van NAP -5.50 meter.
Ondieptes
Bij windkracht 5 Beaufort (tussen 8.0 – 10.7 m/s) of hoger, uit zuidwestelijke, west tot noodwestelijke windrichtingen, in combinatie met het spuiregime van de Haringvlietsluiten, kunnen onverwachts ondieptes ontstaan in de vaargeul. Bij aflandige wind uit oostelijke hoek worden de waterstanden lager. Ondanks het baggeren kan door deze omstandigheden de betonning tijdelijk onbetrouwbaar overkomen. Wees hierop alert en vaar voorzichtig! Loop het Slijkgat vooral aan tijdens vloed en/of bij hoogwater.
Nautische informatie
Per 1 januari 2024 vindt geen uitkijk meer plaats door vuurtorenwachters en wordt marifoonkanaal VHF 87 niet meer uitgeluisterd. Ook worden geen scheepvaartuurberichten meer uitgezonden. Alleen het karakter van het vuurtorenlicht is nog operationeel.
Het nautisch beheer en Search en Rescue (SAR) taken ligt bij het Kustwachtcentrum Den Helder. Rijkswaterstaat heeft samen met het Havenbedrijf Rotterdam de zorg over het baggerwerk.
Ga je varen in dit gebied, bereid je dan goed voor en download de brochure Slijkgat met nautische informatie.
© Foto boven: Bjorn Mierop